torsdag 25 februari 2010

"Jag menar vad jag säger" Sven Wollter

Skådespelaren Sven Wollter ägde scenen och publiken från första till sista stund när han gästade Borlänge och Galaxen på måndagskvällen. Något oroliga blev dock publiken-över500 personer-när han inledde med orden: -Var är jag?
-Det är en fråga som ofta människor ställer sig när dom blir gamla, lade han till och fortsatte att läsa ur Edith Södergrans dikt Triumf att finnas till: -Vad fruktar jag? Jag är en del av oändligheten.... Sven Wollter var inbjuden av Alzheimerföreningen i Dalarna som arrangerade en temakväll tillsammans med Alzheimerföreningen riks och Hjärnfonden.Wollter skulle prata om varför han var engagerad i föreningen, men hamnade ofta på "sidospår"eller i en "parentes" som han själv uttryckte sig. -Men, jag menar vad jag säger.....
Den folkkäre skådespelaren, som har hunnit fylla 76 år, pratade om åldrandet. Han tycker att vi åldras och blir bara vackrare och vackrare, att våra kroppar och ansikten förädlas.
-Jag menar vad jag säger. Har vi tur får vi vara med så länge att mörkret känns som en efterlängtad sommarnatt i augusti.
Han lockade till många skratt och till mycket eftertanke och tog hjälp av Edith Södergran, Erik Blomberg och Werner Aspenström. - Läs dikter! uppmanade han och menade att det sociala livet ska vi använda oss av för att hålla oss friska. Själv så löste han korsord. Wollter berättade sedan om sina krämpor; en ond axel, en höft som krånglade om han gick för långt och för fort. För att inte prata om en tå som han bröt mot en sänggavel för längesedan... - If you know what i mean, sade han och höjde på ögonbrynen och publiken förstod vad han menade.
Sedan växlade han spår och kom in på rättigheter, om rätten att få vara gammal så länge man vill och kan. Och det var egentligen därför han var där, sa han.
-Vi föds hjälplösa och slutar oftast så också, då många av oss kommer att drabbas av sjukdomen Alzheimer. Han poängterade att vi anhöriga har ett ansvar för varandra och måste ha modet att möta människan. -Om du ser en arbetskamrat som beter sig lite annorlunda, fråga hur det är? Jag förstår nu hur viktigt det är att upptäcka sjukdomen i tid. Då har man goda chanser att förlänga vår tid på jorden, sade han med sin hesa röst och tillade: - Vi måste bli betraktade som värdiga människor, även när vi inte kan ta hand om oss själva.
Wollter avslutade med att läsa en dikt som skådespelaren och vännen Kent Andersson skrivit, som innehöll orden "värre än att inte se är att inte bli sedd" och avrundade med:
-Jag menar vad jag säger!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar